Tips van Rob
Digitale facturen | Tip: |
Bankafschriften | Tip: |
Abonnementen | Tip: |
Privé boekhouding
Net als een bedrijf heeft ook gezin te maken met inkomsten en uitgaven. Het mooiste is wanneer de uitgaven minder zijn dan de inkomsten zodat er ook nog geld naar de spaarrekening kan. In dat geval is het huishoudboekje op orde.
Voor het maken van een dergelijk overzicht adviseert ROVé Beuningen om Cash Flow aan te schaffen. Met het programma kunnen van meerdere bankrekeningen een leesbaar overzicht gemaakt worden en kan tevens een budget worden gemaakt.
Let goed op uw onderneming
Bij de meeste faillissementen is er sprake van kapitaalvernietiging en het harde werken wordt veelal beloond met een fikse schuld.
In een aantal gevallen valt er gewoon weg niet aan een faillissement te ontkomen, de vraag naar een product of dienst kan plotseling afnemen waardoor u niet in de gelegenheid bent om een alternatief te zoeken.
Maar in heel veel gevallen is er sprake van te weinig inzicht in de financiële situatie van de onderneming.
Het is daarom belangrijk om de administratie regelmatig bij te houden. Regelmatig kan zijn dagelijks, wekelijks of zelfs maandelijks, dat heeft te maken met de omvang en soort onderneming. Een kleine onderneming met een beperkt aantal klanten of leveranciers hoeft niet dagelijks de hele administratie bij te werken. In de meeste gevallen weet de ondernemer wel zelf hoe de stand van zaken ongeveer is.
Werk uw administratie daarom periodiek bij en maak daarbij gebruik van bijvoorbeeld internetboekhouding. Administratie en Advies ROVé in Beuningen adviseert de cliënten hoe vaak de administratie bijgehouden moet worden om een verantwoord financiëel inzage te krijgen en te houden.
Daarnaast stelt ROVé Beuningen vaak ondernemersplannen voor startende en gevestigde ondernemers op. Dit kunnen ondernemers in het MKB zijn maar ook de vrije beroepsbeoefenaars zoals psychologen, huis-en tandartsen en architecten. Zo houdt u op een verantwoorde wijze de vinger aan de pols.
De ondernemers die hun bedrijf in de vorm van een eenmanszaak, vennootschap onder firma of een maatschap voeren lopen met hun privé vermogen een extra risico. Immers zij zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden van de onderneming.
Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld de besloten vennootschap, formeel is de ondernemer tot de inbreng van onderneming aansprakelijk. Tenzij niet aan alle wettelijke voorwaarden is voldaan. Denk daarbij aan het tijdig melden van betalingsonmacht bij de belastingdienst en pensioenfondsen of het niet tijdig deponeren van de jaarstukken.
Kies de juiste ondernemingsvorm
Dat geldt niet alleen voor startende ondernemers maar ook voor ondernemingen die al actief zijn. Administratie en Advies ROVé Beuningen adviseert ook in de keuze van de ondernemingsvorm op basis van fiscale én juridische motieven. Maar kijk ook naar de toekomst, immers niet alleen vandaag telt maar de dag van morgen is evenzo belangrijk.
Wilt u meer informatie over de ondernemingsvormen, neem dan contact op met ROVé Beuningen.
Zelf boekhouden
Dat lijkt ingewikkeld maar de dagelijkse boekingen en facturatie kunt u zelf doen. Daarvoor blijft u zicht houden op uw eigen financiële positie en, niet onbelangrijk, u kunt er veel accountantskosten mee besparen.
Administratie en Advies ROVé in Beuningen kan u adviseren.
Digitaliseren
Opgeruimd staat netjes
Praktijkvoorbeeld digitaliseren van de administratie
Samen met een van onze medewerkers toog onze cliënt naar Staples Nijmegen om een scanapparaat te kopen. Er zijn tal van scanapparaten tegen een redelijke prijs te koop. Gekozen werd voor een vlotte scanner met kopiëer en printfuncties, in dit geval een HP Officjet Pro 8620. Omdat de scanwerkzaamheden weliswaar telkens door cliënt waren uitgesteld had ons kantoor een stagiare van het R.O.C. geregeld. Uiteraard moet een student met een stageopdracht wel de nodige kennis opdoen. Dat was niet alleen de gedachte van onze cliënt maar ook van ROVé Beuningen.
De student had economie en administratie als vakkenpakket had kwam dat goed uit. Onder administratie valt niet alleen het boekhouden maar ook het efficient opbergen van de administratie, het archiveren.
De werkzaamheden bleven niet alleen beperkt tot het scannen van de administratie maar ook het schrijven van een handleiding en andere toepassingen op het gebied van efficiënt beheer van de financiële administratie. Een win-win situatie.
Met gezamenlijke inspanning slaagden de ondernemer en de student erin om 7 jaar administratie in 6 weken te digitaliseren. Er moest weliswaar een behoorlijke inhaalslag worden gemaakt maar het resultaat mag er zijn. De cliënt heeft maar liefst 28 vierkante meter kantoorruimte erbij gekregen, de ordners namen deze ruimte in beslag.
Bovendien blijft het zoeken van inkoopfacturen beperkt tot een druk op de knop en het ingeven van bepaalde zoekfuncties.
In combinatie met het wijzigen van het boekhoudsysteem bespaart de cliënt niet alleen opslagruimte maar wordt ook de administratie voor zo'n 55% geautomatiseerd verwerkt waarbij de cliënt overzicht blijft houden op de financiële administratie.
Voordat u zich zorgen maakt over het aantal uren en dagen hiervoor, wees gerust, doe het stap voor stap en begin met de administratie van het lopend jaar. Met de scanmodule van Snelstart vangt u 2 vliegen in één klap, u scan een factuur en deze wordt automatisch in uw administratie verwerkt.
Dit is een van de praktijkvoorbeelden waaraan Administratie en Advies ROVé Beuningen heeft meegewerkt.
Met een moderne visie de toekomst tegemoet gaan.
Beveilig uw bestanden
Maar met het slechts digitaliseren bent u er nog niet. Een hard disk kan kapot gaan ( crashen ) of per ongeluk heeft u een van de vele afpersingsmails (randsomware) geopend. Fraudehelpdesk.
Naast overzichtelijk digitale mapjes waarin u de bestanden opslaat is een backup erg belangrijk. Uiteraard kunt u ook automatisch een backup laten maken, daarvoor heeft u een programma nodig. Maar u kunt de gegevens ook op een server of in de cloud opslaan.
Zomaar wat aandachtspunten
02-07-2024 Uit een recent onderzoek blijkt dat de winst in het MKB voor de het 3e jaar op rij aan het dalen is. De winst is de broodwinning van de ondernemer, het is dus belangrijk dat de winst niet te veel daalt omdat dit ten koste gaat van de liquiditeit van de onderneming. Uiteraard is een groei van de omzet maar ook nettowinst van belang voor het voortbestaan van de onderneming. Een van de oorzaken is de Coronacrisis gevolgd door de energiecrisis en buitensporige inflatie. Het gevolg hiervan was dat de bedrijfskosten sterker stegen dan de omzet. Ondanks de drukke werkzaamheden van de ondernemer is het erg belangrijk om de cijfers van uw onderneming onder de loep te nemen. Reserveer daarom tijd hiervoor en overleg met uw boekhouder of accountant op welke wijze de winst herstelt kan worden.
ROVé Beuningen adviseert.